waarom is mijn ram-geheugen altijd vol?

%temp%, temp en config volledig gewist. via bios windows opnieuw geinstaleerd. nog steeds waardeloos...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
SimonV
6 jaar geleden
Welke processen vragen veel RAM?
Type Ctrl + Shift + Esc
Klik Processen.
Klik op Kopje Geheugen, zodat de meest geheugenvragende processen bovenaan staan.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderen van tijdelijke bestanden op je harde schijf heeft geen zin. Die hebben niets met je RAM te maken. Misschien heeft je PC te weinig geheugen.
Windows 10 alleen al kan 1,4 Gb vragen.
https://lifehacker.com/why-is-windows-10s-system-process-using-so-much-ram-1725076206
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb in het verleden de %temp%, temp en de config volledig gewist. vanaf toen gaf de computer er de brui aan. de notebook ( hetzelfde is ook met mijn p.c. gebeurd ) had ( en heeft! ) +- 5 minuten nodig om op te starten. ik heb de windows 10 via de bios opnieuw geinstaleerd maar het probleem begon weer van voren af aaan... het typen verloopt met horten en stoten. ik kan vrijwel niets draaien, alles verloop super traag en moet elke 5 minuten de computer even aan en uit zetten, waarna hetzelfde tafereel zich weer heraald. het is een ramp. volgens mij heb ik bestanden gewist die verder niets met windows te maken hebben, want die is up to date, maar meer met de hardware.
ik heb geen idee.
ik weet alleen dat voordat ik die bestanden had verwijderd allebij mijn computers supersnel functioneerden, geen enkel probleem.
maar desalniettemin vriendelijk bedankt voor je raad, Simon!
mocht je nog iets invallen hoor ik graag weer van je.
SimonV
6 jaar geleden
Je hebt alleen nog geen antwoord op m'n vragen gegeven...

Antwoorden (1)

Je RAM geheugen is vol als je veel processen tegelijk draait, en/of die processen veel geheugen nodig hebben (streamen bv.)
Maar dat is geen enkel probleem, want Windows gebruikt een swap-file als uitbreiding van je RAM geheugen. Van de uitwisseling RAM/swap-file merk je niets, en dat gebeurt vrijwel altijd.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik draai aleen edge en explorer, omdat de notebook verder niets kan draaien en stottert en hapert dat het een lieve lust is en uitvalt.
en zelfs edge en explorer draaien met uiterste moeite.
ik kan niet eens normaal patience spelen zonder dat de computer er de brui aan geeft...
volgens mij heb ik bestanden gewist die om windows heen werken. bestanden voor de hardware... ik kreeg dit nadat ik alles gewist had, en niets het meer deed. ik heb toen windows via de bios opnieuw geinstaleerd, maar na 5 minuten was het alweer raak. de computer is een wrak! het typen lagged, waardoor er veel fouten ontstaan, en hij heeft 5 minuten nodig om op te starten en bovendien moet ik hem na elke 5 minuten opnieuw aan en uitzetten om geheugen vrij te maken. de ram is vrijwel altijd tot de nok toe gevuld en cpu draait ook op hoog toeren terwijl er niets op de achtergrond draait behalve windows 10.
desalniettemin heel erg bedankt voor je uitleg!