Kom ik in aanmerking voor de rechtelijke vergoeding die UPC hanteert?

Ik ben inmiddels vanaf 1 oktober 2012 overgestapt naar UPC Horizon. Vanaf dag 1 niets dan problemen, keer op keer beloofde UPC met een oplossing te komen (op korte termijn wel te verstaan). Tot op heden nog steeds geen oplossing en de H2-update is wéér uitgesteld. Een medewerker attendeerde mij op de rechtelijke vergoeding van €1,- per dienst per dag. Nu is mijn vraag of ik me daar ook op kan beroepen aangezien ik dagelijks ernstige hinder ondervind tijdens het tv kijken (zwart beeld, haperingen, vastlopers of volledige reset van +/- 5 minuten) maar ook internet (instabiele verbinding, verbinding maken niet mogelijk, slecht bereik of wel volle uitstoot maar geen verbinding met UPC). Als ik bel met de klantenservice dan proberen ze natuurlijk onder die vergoeding uit te komen maar in de algemene voorwaarden staat deze vergoeding beschreven dus eronderuit komen kan dan toch niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar in de algemene voorwaarden staat deze vergoeding beschreven dus eronderuit komen kan dan toch niet? Ligt eraan hoe het omschreven staat en in welke mate dat op jou slaat.
Computoon
10 jaar geleden
Je kunt onder voorwaarden een beroep doen op deze garantieregeling nadat de storing is verholpen voor de tijd tussen aanmelden van de storing en het afmelden na het verhelpen ervan. Eur 1.- per afgenomendienst per dag en max eur 5.- bij meerdere afgenomen diensten met storing.

Antwoorden (1)

In de algemene voorwaarden van UPC staat (artikel 5):

5.1 Komt UPC een verplichting uit de overeenkomst niet of niet behoorlijk na? Dan hoeft u zolang dit duurt voor dat deel van de verplichting van UPC niet te betalen, tenzij de tekortkoming van UPC dit niet rechtvaardigt. Voorafgaande geldt niet indien de garantieregeling van UPC van toepassing is.
In dat geval geldt, met uitsluiting van de andere middelen, de daarin opgenomen vergoeding."

Dus alleen als het heel erg is hoef je tijdelijk voor dat deel niet te betalen. Maar dat geldt weer niet als de garantieregeling van UPC geldt. Bij overmacht krijg je niets (vb stroomstoring).

Wat staat er dan in die garantieregeling?
Voor de garantieregeling verwijzen de algemene voorwaarden naar de site www.upc.nl. Daar moet je heel goed zoeken, hij staat op http://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/19).

Doe dan dit:

"Als u toch last heeft van een storing, neemt u hierover zo spoedig mogelijk contact op met onze klantenservice. U kunt uw storing telefonisch of via het contactformulier aan de klantenservice melden. Als aanvangstijdstip van een storing geldt het moment waarop wij uw melding hebben ontvangen.

Wij proberen een storing uiterlijk binnen 5 werkdagen op te lossen. Zodra een storing is verholpen meldt u dit door contact op te nemen met de klantenservice. U kunt dan aangeven dat u aanspraak wilt maken op een storingsvergoeding.

Is een dienst door een storing die aan UPC is toe te rekenen niet beschikbaar, dan kunt u aanspraak maken op een storingsvergoeding. De vergoedingsregeling geldt niet als een storing het gevolg is van overmacht aan de kant van UPC. In artikel 7 van de Algemene Voorwaarden is beschreven wat onder overmacht wordt verstaan. De vergoedingsregeling is afhankelijk van de soort dienst die als gevolg van een storing niet beschikbaar is.

Voor de diverse diensten van UPC gelden de volgende vergoedingsregelingen:"
(Samenvatting: radio/tv/extra zenderpakket/telefonie/mobiel internet: elk eur 1.-; breedbanddienst: min. eur. 1.-/max. eur. 3.- (hangt af van abonnementsprijs.)

"Deze storingsvergoedingen gelden per 24 uur. Indien er sprake is van storingen met betrekking tot meerdere diensten, geldt een maximale storingsvergoeding van € 5,- per 24 uur.

U kunt aanspraak maken op een storingsvergoeding nadat de storing is verholpen. De gegevens van UPC zijn bepalend bij het vaststellen van de duur van een storing."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt.
Maar ik snap de informatie die op de website staat, maar het is meer de vraag of een niet goed functionerende Horizon Mediabox door brakke software ook onder storing valt. UPC heeft namelijk een jaar bèta gedraaid (zo zeggen ze) maar de mediaboxen werken voor geen meter, daarnaast heeft UPC ook niet geluisterd naar het advies van de Consumentenbond en COAXNL om de Horizon-abonnementen (tijdelijk) stop te zetten of eerder met een update te komen (een update had eigenlijk binnen enkele weken na de lancering vrijgegeven moeten zijn). Dus het is een bewuste keus van UPC om deze mediaboxen met de brakke software aan de klanten te leveren.
Computoon
10 jaar geleden
Als de omschreven verschijnselen geen storing zijn, dan weet ik het niet meer... De combinatie van geleverde dienst/product werkt niet naar de normen die je er redelijkerwijs aan mag stellen. Je hebt naar mijn mening echter geen recht op een vergoeding uit de garantieregeling. Daarvoor wordt vereist dat je de storing hebt gemeld, de storing vervolgens verholpen en is en dat je achteraf contact opneemt om de vergoeding te krijgen. Die krijg je dan voor de dagen dat je last hebt gehad van de storing. Ik begrijp echter uit de vraag dat er ondanks melding nog steeds storingen zijn. Zolang die ondanks tijdige melding niet verholpen zijn, kun je dus nog geen gebruik maken van de regeling. Maar blijven aanmodderen, kan naar mijn mening ook niet van je gevraagd worden. Stel UPS nog eenmmaal (aangetekende brief) in de gelegenheid om alles naar wens op te lossen binnen een redelijke termijn (zeg 30 dagen), mocht dat niet gebeuren, zeg dan de overeenkomst op. Maar aangezien dat allemaal nauw luistert, kun je het beste juridisch advies inwinnen. Documenteer alles zorgvuldig: wanneer heb je last van een storing, wat was de aard van de storing, hoe lang duurde deze, met welke frequentie treedt deze op, wanneer heb je contact gehad met UPS, wie heb je toen gesproken, wat is toen toegezegd, is die toezegging nagekomen en op welke wijze,, enz. Kortom dossiervorming. Nog een optie, uit de algemene voorwaarden:
"5.1 Komt UPC een verplichting uit de overeenkomst niet of niet behoorlijk na? Dan hoeft u zolang dit duurt voor dat deel van de verplichting van UPC niet te betalen, tenzij de tekortkoming van UPC dit niet rechtvaardigt. Voorafgaande geldt niet indien de garantieregeling van UPC van toepassing is." Stoppen met betalen dus. Advies: ook hiervoor tevoren juridsche hulp inwinnen. UPC kan namelijk stellen dat de 'tekortingkoming dat niet rechtvaardigt'. Bovendien: hoe ga je een juist bedrag berekenen als geen sprake is van een voortdurende storing?